
STYRELSEUTBILDNING
STYRELSEUTBILDNING
I en snabbt föränderlig omvärld med allt tuffare konkurrens ställs det nya krav på styrelsearbetet.
Friends of Executives styrelseprogram ger dig bred kunskap inom bolagsstyrning. Med utgångspunkt i styrelsens ansvar för ekonomi, juridik, kommunikation samt strategi- och affärsutveckling ger programmet dig det som krävs för att effektivt kunna bidra till ett framgångsrikt styrelsearbete. I detta diplomprogram kommer du att få ta del av spetskunskaper och lärdomar genom att vi noggrant valt ut de bästa föreläsarna från de främsta universiteten och kompletterat dessa med framgångsrika företagsledare från näringslivet.
Programmet riktar sig till
Programmet riktar sig till styrelseledamöter och blivande styrelseledamöter som vill förbättra och fördjupa sig i styrelsearbetet – eller vd, ägare och personer i ledningsgrupper som vill förbättra samspelet med styrelsen. Du kan gå utbildningen själv eller tillsammans med dina styrelsemedlemmar.
Programmets upplägg
Friends of Executives Styrelseutbildning består av 3 moduler samt en diplomeringsmiddag.
MODUL 1
Styrelsens ekonomiska ansvar
Datum: 26-27/9
Det övergripande syftet med modulen är att ge en fördjupad insikt kring styrelsens ekonomiska ansvar.
Styrelsens ekonomiska ansvar:
-
Kostnads- och lönsamhetsanals
-
Nyckeltalsanalys & Kassaflödesanalys
-
Finansiell planering, budgetering och rapportering
-
Investeringkalkylering
-
Företagsvärdering Incitamentsystem
MODUL 3
Strategi och affärsutveckling
Datum: 13/11
Syftet med modulen är att visa på hur styrelser aktivt kan bidra till strategi- och affärsutveckling.
Strategi och affärsutveckling:
-
Styrelsens roll och ansvar i strategi och affärsutveckling
-
Relationen till VD i strategiska frågor Strategisk omvärldsanalys
-
Verktyg för strategi och affärsutveckling Vad utmärker framgångsrika företag
-
Vad får framgångsrika företag att vackla
MODUL 2
Styrelsens legala ansvar
Datum: 28/9
Syftet med denna modul är att fokusera på styrelsens legala och kommunikativa ansvar.
Styrelsens legala och kommunikativa ansvar:
-
Aktiebolagslagen, årsredovisningslagen och bokföringslagen
-
Avtalsrätt, internationall rätt och immaterial- rätt/patenträtt
-
Corporate Governance verktyg och modeller Internationell
-
Corporate Governance och trender
-
Styrelsens kommunikativa ansvar Krishantering och Storytelling
MODUL 4
Affärsutveckling ur ett kundperspektiv
Datum: 14/11
Under denna dag ligger fokus på att utveckla kundrelationer ur ett strategiskt perspektiv. Traditionellt är marknadsfrågor ett område där svenska företag inte ligger i framkant. Men i en tid där produkter och tjänster blir allt mer lika avgörs ofta affären av hur en organisation kan differentiera sig genom sitt varumärke, kundkontakt, etc.
Affärsutveckling ur ett kundperspektiv:
-
En varumärkets värld
-
Varumärkesstrategier
-
Relationsmarknadsföring
-
Sociala medier – hot eller möjlighet?
-
Intern marknadsföring
TIDIGARE DELTAGARE

Martin Enocson
Managing Director, Frontpac AB
”Styrelseutbildningen Friends of Executive har fått ihop håller otroligt hög nivå. Samtidigt är det en chans att nätverka med de andra deltagarna på ett bra sätt.”

Åsa Steholt
VD, Gleerups Utbildning
”Friends of Executives styrelseutbildning håller mycket hög nivå. Otroligt kompetenta föreläsare i kombination med engagerade deltagare bygger både kunskap och nätverk”.

Magnus Hedin
VD, Go Ahead Nordic
"Trots att jag har en gedigen egen styrelseerfarenhet har detta program gett mig ny och värdefull kunskap som jag kommer ha stor glädje av i framtiden".