STRATEGY MASTER CLASS
STRATEGY MASTER CLASS
”De flesta företag och organisationer har en strategisk plan, väldigt få har en strategi”. Många ledare och chefer på högsta beslutsnivå har behov och nytta av att bli bättre inom allt som har med strategi att göra. För ändamålet har Friends of Executive utvecklat en kurs som ger kunskaper i vad som behövs för att nå bättre resultat genom ett mer fokuserat, systematiskt och processinriktat arbete med just företagets eller organisationens strategi.
Programmet riktar sig till
Kursen passar både för dig som just påbörjat ditt ledarskap, och för dig som har erfarenheter sen tidigare men behov av att förnya eller fördjupa dina kunskaper inom ett av ledarskapets mest kritiska områden – strategi.
Programmets upplägg
Strategy Masterclass består av 4 moduler som fördelas över 2 utbildningsdagar och inkluderar dilpomering.
Nästa kurstillfälle är den 19-20 november på Hotel Tylösand i Halmstad.
Nästa programstart: 19-20 november
Pris: 17 500 SEK exkl. moms
Medlemspris: 22 500 SEK exkl. moms
MODUL 1
Innehåll
Datum: 19/11
Första modulen säkerställer att din organisation kan göra framgångsrika val och fokuserar strategins innehåll med i huvudsak följande delar;
-
Strategy Introduction – definierar strategi som begrepp och företeelse
-
Strategy Context – välja rätt typ av strategi för organisationens omvärld och situation
-
Strategy Direction – tydlig färdriktning som omfattar mission, vision och strategiska mål
-
Strategy Frameworks – de tre teoretiska ramverken för tillämpad strategi (Competitive, Value Innovation och Disruptive Strategy)
MODUL 3
Genomförande
Datum: 20/11
Tredje modulen hjälper din organisation välja och tillämpa ett systematiskt angreppssätt för att genomföra sin strategi i ett flerårsperspektiv.
Baseras på två metoder för Strategy Execution:
-
SMES – Strategy Management & Execution System. Helintegrerad skalbar metodik för strategigenomförande
-
4DX – The Four Disciplines of Execution. Integrerad fokuserad metodik för strategigenomförande
MODUL 2
Process
Datum: 19/11
Andra modulen visar hur din organisation kan förbereda, planera och genomföra en systematisk process för att skapa eller revidera strategins innehåll.
-
Strategy Process – olika typer av processer som organisationer tillämpar systematiskt och periodiskt i sitt strategiarbete
-
Strategy Formulation Process – grundlig genomgång av en erkänd och funktionell strategiformuleringsprocess med tillhörande metodik (Competitive Strategy)
MODUL 4
Kommunikation
Datum 20/11
Fjärde modulen ägnas åt vad som behövs för att framgångsrikt kommunicera strategin internt och externt med organisationens intressentkategorier;
-
Strategy Communication – ramverket för effektiv strategikommunikation
-
Intern kommunikation av organisationens strategi
-
Extern kommunikation av organisationens strategi
-
Ledarens personliga och professionella roll för att kommunicera organisationens strategi framgångsrikt
Programansvarig: Björn H. Lindbäck
Kursen genomförs av den internationellt erfarne strategirådgivaren Björn H. Lindbäck. Björn har bl.a. undervisningserfarenhet sen flera år tillbaka vid ett antal utbildningar som ingår i program från INSEAD samt IMD, och anlitas ofta som gästföreläsare inom området. Björn har lång erfarenhet från praktiskt strategiarbete med allt från små till stora företag och organisationer, häribland flera ledande företag inom teknologisektorn.
Bra att veta
-
Programmet hålls under 2 heldagar (08:00-17:00), fika och lunch ingår dessa dagar
-
Datum: 19-20 november 2024
-
Utbildningen arrangeras på Hotel Skansen i Båstad eller på Hotel Tylösand
Kostnad för programmet
Medlemspris 17 500 SEK exkl. moms (ord. pris 22 500 SEK exkl. moms)